Co po gimnazjum?

GIMNAZJALISTO!!! I CO DALEJ???

DO JAKIEJ SZKOŁY IDZIESZ? GDZIE SKŁADASZ DOKUMENTY? CZY JUŻ WYBRAŁEŚ ZAWÓD?

Są to pytania, które niejednemu gimnazjaliście spędzają sen z powiek. I całkiem słusznie, ponieważ jest to jedna z fundamentalnych decyzji jaką młody człowiek podejmuje w życiu. Dlatego żeby wybór był jak najbardziej trafny należy się do tego przygotować. W związku z tym trzeba poświęcić sobie trochę czasu i lepiej się poznać. Mianowicie, należy zwrócić uwagę na następujące zagadnienia:

1. Zainteresowania: zastanów się co lubisz robić, co sprawia Ci przyjemność, satysfakcję a następnie pomyśl jak może się to przełożyć na Twój przyszły zawód. Konfucjusz powiedział " Znajdź pracę, którą kochasz a całe życie nie będziesz pracował
…"

2. Zdolności odkrywamy wtedy, gdy rezultaty tych samych działań są różne. W szkole jest to dość powszechne np. jedni muszą dużo czasu poświęcić na naukę, inni wystarczy, że przysiądą na chwilę, inni robią coś z wielkim trudem a nam przychodzi to łatwo, prawie bez wysiłku. W takich sytuacjach mówimy o zdolnościach np: inteligencja, spostrzegawczość, wyobraźnia, zręczność oraz zdolności specjalne, np. matematyczne, językowe, literackie, interpersonalne, plastyczne, muzyczne, techniczne, sportowe, organizacyjne.

3. Umiejętności: zastanów się co umiesz robić najlepiej? Na czym się najbardziej znasz? A może jest coś czego chciałbyś/łabyś się nauczyć? Może potrafisz np. łatwo nawiązywać kontakty z innymi, doradzać im, może jesteś przywódcą wśród kolegów/koleżanek albo potrafisz znaleźć rozwiązanie w trudnej sytuacji, a może dobrze gotujesz czy naprawiasz sprzęt.

4. Wartości to to co cenimy i jest dla nas ważne na danym etapie życia. Jeśli np. dla ciebie wartością jest pomaganie innym, warto wybrać zawód, w którym będzie można tę wartość realizować. Nie powinno się wybierać zawodu pozostającego w sprzeczności z wyznawanymi wartościami. Zastanów się!

5. Temperament: ludzie różnie reagują na to samo zdarzenie. Jedni bardzo emocjonalnie, inni zaś spokojnie. Jedni potrafią długo wykonywać monotonne zajęcie, nie odczuwając znużenia, innych po minucie dopada zniecierpliwienie i zniechęcenie. Są osoby niezwykle łatwo nawiązujące kontakt z innymi, ale też i takie, które wolą samotność i własne towarzystwo.

6. Cechy charakteru to te które stanowią naszą mocną stronę ale też i słabe strony. Jedni są uprzejmi, uczynni, dyskretni, uczciwi, a inni obojętni, nieopanowani, niecierpliwi. Również w sferze edukacji i pracy, w podejściu do obowiązków niektóre osoby są systematyczne, odpowiedzialne, skrupulatne, dokładne i sumienne, podczas gdy inne zachowują się beztrosko, "spoko", "na luziku". W związku z tym trzeba poznać specyfikę stanowiska pracy, żeby dowiedzieć się czy ja się do tego nadaję?

7. Stan zdrowia: zastanów się czy nie ma przeciwwskazań do wykonywania zawodu, który sobie wymarzyłeś. Praca nie może być w kolizji ze stanem zdrowia.

Jeśli nie jesteś nadal przekonany o słuszności swojego wyboru to porozmawiaj z osobą , którą darzysz zaufaniem oraz zajrzyj na strony internetowe, gdzie znajdziesz testy, które uzupełnią Ci obraz własnej osoby.



-www.talentgame.pl

- labirynt-zawodow.progra.pl

- zawodowe.info

- www.interklasa.pl

- www.einsteinpce.strefa.pl

- www.kariera.pl

Kalendarz wydarzeń

październik 2017
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Kontakt z nami

Szkoła Podstawowa nr 10
im. Jana Brzechwy

 

    ul. Batorego 29
    84-230 Rumia
    tel. (058)6710140

 

Numer NIP 5881993770
Numer REGON 000736445

 

Strona Szkoły Podstawowej nr 10

ul. Górnicza 19

tel./fax 58 671 31 62

 

e-mail szkoły:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

e-mail witryny:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

filmy

IIc

My na mapie

mapa