Aktualności

page7Realizacja ZADANIA 2 w ramach konkursu „Szkoła wspierająca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Zadanie 2- Zorganizowanie zajęć dla uczniów mających na celu kształtowanie postawy tolerancji i akceptacji wobec różnorodnej odmienności związanej z chorobą, zaburzeniami, odmiennością kulturową, statusem społecznym, niepełnosprawnością, sytuacją rodzinną itp.

Dnia16 maja br. odbyły się spotkania warsztatowe dla uczniów klas 3, prowadzone przez nauczyciela języka polskiego Katarzynę Mączkę i oligofrenopedagoga Magdalenę Zasadzinską.

Tematyka warsztatów obejmowała szeroko pojętą tolerancję na wielu płaszczyznach - kulturowych, wyznaniowych, ze wzgl. na status społeczny , orientację seksualna , sytuacja rodzinna oraz chorobami przewlekłymi.

Dyskusja była bardzo zacięta, uczniowie ścierali się pod wieloma względami, nie przypuszczali ze zjawisko tolerancji może wywołać takie emocje. Swoje przemyślenia notowaliśmy na mapach myśli, zaznaczając to co dla nas ludzi, uczniów, Polaków było najważniejsze .

Wnioski okazały się dość zaskakujące:

  • uczniowie stwierdzili, iż w stosunku do osób z którymi są emocjonalnie związani są w stanie nagiąć swoje poglądy, nawet gdy są one radykalne,
  • nasza tolerancja zwiększa się, jesteśmy łagodniejsi w ocenach,
  • większość z nas doszła do wniosku, że u podstaw nietolerancji zazwyczaj leży strach, brak wiedzy i uprzedzenia,
  • znaczniej łatwiej jest nam akceptować rzeczy , które znamy, są nam bliskie,
  • im więcej wiemy na temat otaczającego nas świata tym łatwiej jest nam zaakceptować inność,
  • tylko od nas zależy czy kształtowanie postawy tolerancji wobec innych,
  • powinniśmy więcej dyskutować z nauczycielami, katechetami, rodzicami aby poszerzać nasze horyzonty i punkt widzenia na otaczająca nas rzeczywistość,
  • uczniowie zadeklarowali aby tego typu zajęcia weszły na stałe w program integracyjny naszej szkoły

Opinia uczennicy:

„Na naszych wtorkowych lekcjach języka polskiego- 16 maja na 5 i 6 godzinie - odbyła się lekcja na temat tolerancji- pojęcia, które w ostatnim czasie stało się dosyć popularne. Zostaliśmy podzieleni na grupy.

Każda z nich musiała poszukać odpowiedzi na kilka pytań, aby lepiej zaznajomić się z tym tematem. Zapoznaliśmy się z trzema cytatami dotyczącymi tego pojęcia, które oddawały całą istotę tolerancji.

Następnie rozmawialiśmy czym tak naprawdę ona jest, z czego wynika, jakie organizacje ją wspierają, wymieniliśmy kilka jej przykładów oraz jak nasz kraj wypada pod tym względem na tle innych państw.

Głównym wnioskiem, który wysunęliśmy jest fakt, że nietolerancja wynika przede wszystkim z niewiedzy, braku szacunku, zrozumienia, empatii do drugiego człowieka a także często powtarzanych, nieprawdziwych stereotypów.

Pamiętajmy, że "Nie musimy akceptować cudzych przekonań, ale musimy akceptować prawo innych do ich posiadania." W moim odczuciu lekcja ta była nam potrzebna, ciekawa a także skłaniająca do przemyśleń.          

Daria , kl. 3b

Lekcje o tolerancji przeprowadzono również w 2 i 3 klasach. Oto przykład jednej z nich.

Opracowały:

Dorota Gadomska

Magdalena Zasadzińska

Kalendarz wydarzeń

sierpień 2017
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Kontakt z nami

Gimnazjum nr 4
im. Karola Wojtyły


    ul. Batorego 29
    84-230 Rumia
    tel. (058)6710140

Numer NIP 5881993770
Numer REGON 000736445


e-mail szkoły:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

e-mail witryny:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

filmy

IIc

My na mapie

mapa