Aktualności

page3Zadanie 6 - Szkoła tworzy koalicję na rzecz ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – przykłady działań. Ocena na podstawie sprawozdania, zdjęć, prac plastycznych, pisemnych przesłanych do jury konkursu poprzez stronę internetową.

Z racji tego, że  placówka nasza jest placówką integracyjną istnieje długofalowy program na rzecz bezpieczeństwa, tolerancji i integracji uczniów wszystkich uczniów bez względu na ich potrzeby edukacyjne

OTO PRZYKŁADOWE ZADANIA WYKONANE W ROKU SZKOLNYM 2016/2017

1

ŚWIĄTECZNO – INTEGRACYJNE WARSZTATY MIKOŁAJKOWE

W pierwszą sobotę adwentu 3 grudnia w naszej szkole odbyły się świąteczno-integracyjne warsztaty dla uczniów i rodziców klas integracyjnych. Pani Beata Dżugan wprowadziła nas w tajniki decoupage ozdabiania przedmiotów metodą serwetkową. Podziwiając wystawę prac uczniów klas IIb i IIe oraz Pań Beaty Dżugan i Elżbiety Ambo wykonane techniką decoupage oraz wiklinową, każdy z nas nabrał chęci do podjęcia własnej twórczej pracy. 

Co wybrać? Szkatułkę, pudełko, czy podkładkę, a może jednak coś ze szkła... A do tego bajeczny wybór serwetek i dodatków. Aż się w głowie kręci, takie wspaniałości!

Z pod naszych rąk wyskakiwały cudeńka, a jedna z pań nadawała im czarodziejskim pyłem blasku.

Pani Krystyna Kielar zadbała nie tylko o coś słodkiego, ale także omagiczną świąteczną atmosferę.  

Bardzo dzielnie swoje pierwsze kroki stawiał jeden z tatusiów. Rozdzielał aniołki z serwetek, malował i troszczył się o swoją rodzinę. Aż miło było patrzeć!

"…Ale mój syn chce mieć na szkatułce motylki.  Pomoże mu pani?"

"..A ja stąd nie wyjdę. Nawet o 16, aż z panią skończę wszystkie moje prace".  To takie budujące słowa.

Powstały motylki i inne wspaniałości. Na koniec dzieciaki otrzymały słodycze i renifera z papierowej wikliny, a Pani Beata zaprosiła na kolejne warsztaty w kwietniu.

Taka wspaniała atmosfera i ta radość ze wspólnej pracy, życzliwość na długo pozostanie w naszych sercach.

Wnioski :

Zalety Warsztatów:

  • braku podziału uczniów na pełnosprawnych i niepełnosprawnych,
  • wczuwanie się w tożsamość osoby niepełnosprawnej,
  • poczucie bezpieczeństwa dla każdego ucznia,
  • dostrzeganie w każdym uczni zdolności i rozwijanie ich,
  • bliska współpraca z rodzicami,
  • wiara w możliwości ucznia,
  • rozwój tolerancji i akceptacji,
  • wzajemna akceptacja,
  • zanik niezdrowej rywalizacji,
  • rozwój pozytywnych postawy i więzi psychospołeczne tj. tolerancji, życzliwości, chęci niesienia pomocy, ufności, zaradności, wiary w to, że wszyscy ludzie mają takie same prawa,
  • rozwój samodzielności ucznia,
  • poszukiwanie nowych form i metod pracy,
  • dostosowanie wymagań do indywidualnych możliwości ucznia,
  • przezwyciężanie trudności,
  • brak izolacji społecznej,
  • radość "dawania" i „pomagania”,
  • przełamanie stereotypów dotyczących podejścia do kształcenia ucznia niepełnosprawnego.

Ocena zadania:

Warsztaty:

  • pokazały nam właściwy stosunek uczniów do niepełnosprawnych rówieśników,
  • uwrażliwiły społeczność szkolną na problemy z jakimi stykają się ich niepełnosprawni koledzy,
  • pomogły uczniom dostrzec w swoich niepełnosprawnych kolegach indywidualne cechy, zdolności i pozytywne zachowania,
  • spowodowały, że uczeń jest otwarty i tolerancyjny wobec innych, postrzega drugą osobę jako równego sobie człowieka, zwraca uwagę na jego potrzeby, jest cierpliwy, taktowny i kulturalny wobec niepełnosprawnego kolegi,
  • poznał różne sposoby okazywania uczuć.

Uwagi:

Dzięki warsztatom uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych znalazł przyjazne i bezpieczne warunki do nauki i rozwoju, może liczyć na pomoc ze strony rówieśników, otrzymuje fachowe i specjalistyczne wsparcie ze strony nauczycieli. Społeczność szkolna natomiast podniosła poziom swojej wiedzy na temat korzyści z edukacji włączającej i integracyjnej uczniów.

2

ŚWIĄTECZNO – INTEGRACYJNE WARSZTATY WIELKANOCNE

10 kwietnia  2017 roku w naszym gimnazjum odbyły się Wielkanocne Warsztaty, na które zostali zaproszeni również rodzice.

Celem spotkania było tworzenie okazji do poznawania tradycji związanych ze Świętami Wielkanocnymi oraz zacieśnianie więzi emocjonalnych miedzy uczniami a także kształtowanie pozytywnego stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Uczniowie z klasy 1a, 1d, 2a i 3a mieli okazję wykonać tradycyjne ozdoby takie jak pisanki wielkanocne (były też jajka strusie) a także kolorowe zajączki i rysunki świąteczne.

Uczniowie poznali wiele różnych  technik plastycznych oraz ciekawych wzorów a także odkryli swoje  talenty artystyczne. Młodzież miała także okazję zobaczyć ile różnorodnych  ozdób można wykonać w oryginalny sposób.

Spotkanie było radosne i przeniosło wszystkich w nastrój  oczekiwania na utęsknione święta. Wspólna praca pozwoliła nam poczuć atmosferę przedświątecznych przygotowań.

Wszystkim rodzicom serdecznie dziękujemy za przybycie. Szczególne podziękowania kierujemy do Pani Justyny Prawdzik nie tylko za zakupienie strusich jaj i ozdób świątecznych ale także  za stworzenie ciepłej, rodzinnej atmosfery.

Wnioski :

Zalety Warsztatów:

  • braku podziału uczniów na pełnosprawnych i niepełnosprawnych,
  • wczuwanie się w tożsamość osoby niepełnosprawnej,
  • poczucie bezpieczeństwa dla każdego ucznia,
  • dostrzeganie w każdym uczni zdolności i rozwijanie ich,
  • bliska współpraca z rodzicami,
  • wiara w możliwości ucznia,
  • rozwój tolerancji i akceptacji,
  • wzajemna akceptacja,
  • zanik niezdrowej rywalizacji,
  • rozwój pozytywnych postawy i więzi psychospołeczne tj. tolerancji, życzliwości, chęci niesienia pomocy, ufności, zaradności, wiary w to, że wszyscy ludzie mają takie same prawa,
  • rozwój samodzielności ucznia,
  • poszukiwanie nowych form i metod pracy,
  • dostosowanie wymagań do indywidualnych możliwości ucznia,
  • przezwyciężanie trudności,
  • brak izolacji społecznej,
  • radość "dawania" i „pomagania”,
  • przełamanie stereotypów dotyczących podejścia do kształcenia ucznia niepełnosprawnego.

Ocena zadania:

Warsztaty:

  • pokazały nam właściwy stosunek uczniów do niepełnosprawnych rówieśników,
  • uwrażliwiły społeczność szkolną na problemy z jakimi stykają się ich niepełnosprawni koledzy,
  • pomogły uczniom dostrzec w swoich niepełnosprawnych kolegach indywidualne cechy, zdolności i pozytywne zachowania,
  • spowodowały, że uczeń jest otwarty i tolerancyjny wobec innych, postrzega drugą osobę jako równego sobie człowieka, zwraca uwagę na jego potrzeby, jest cierpliwy, taktowny i kulturalny wobec niepełnosprawnego kolegi,
  • poznał różne sposoby okazywania uczuć.

Uwagi:

Dzięki warsztatom uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych znalazł przyjazne i bezpieczne warunki do nauki i rozwoju, może liczyć na pomoc ze strony rówieśników, otrzymuje fachowe i specjalistyczne wsparcie ze strony nauczycieli. Społeczność szkolna natomiast podniosła poziom swojej wiedzy na temat korzyści z edukacji włączającej i integracyjnej uczniów.

3

DZIEŃ ŚW. PATRYKA

Obchody Dnia św. Patryka w naszym gimnazjum .

Dnia 17 marca, jak co roku, w Gimnazjum nr 4 w Rumi obchodzony był Dzień Św. Patryka. Jest to narodowe święto Irlandii, które celebruje się również w wielu innych krajach na świecie. Z tej okazji działała kawiarenka, gdzie można było nabyć za symboliczną złotówkę kawałek pysznych wypieków w kolorze zielonym. Zielony dominował tego dnia na szkolnych korytarzach, bowiem wielu uczniów i nauczycieli miało na sobie stroje właśnie w tym kolorze. W sprzedaż smakołyków oraz ozdabianie stoiska zaangażowani byli uczniowie o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Uczniowie ci wyróżniali się szczególnie ze względu na barwne przebranie i zaangażowanie.

Wszystkim uczniom Gim 4 podczas apelu została przybliżona postać Św. Patryka-patrona Irlandii, symbole narodowe tego kraju oraz ciekawostki dotyczące kultury zielonej wyspy. W dniu tym wspólnie śpiewaliśmy, obejrzeliśmy film pokazujący popisy irlandzkich tancerzy, jedliśmy czyli miło spędzaliśmy wspólnie czas.

Spostrzeżenia, wnioski:

Dzień ten pokazał nam, jak każda impreza organizowana dla całej społeczności szkolnej, że nie ma w naszej szkole podziału uczniów na pełnosprawnych i niepełnosprawnych, każdy uczeń czuje się w naszej szkole bezpiecznie, czuje się pełnoprawnym członkiem społeczności szkolnej.

Impreza ta uwrażliwiła społeczność szkolną na problemy z jakimi stykają się ich niepełnosprawni koledzy ( m.in. pomoc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych w kawiarence, wykonywanie plakatów) oraz po raz kolejny spowodowała, że uczeń jest otwarty i tolerancyjny wobec innych, postrzega drugą osobę jako równego sobie człowieka, zwraca uwagę na jego potrzeby, jest cierpliwy, taktowny i kulturalny wobec niepełnosprawnego kolegi. Impreza pokazała nam wzajemną akceptację, pozytywne postawy i więzi psychospołeczne, rozwój samodzielności ucznia,  brak izolacji społecznej, a także radość ze wspólnej zabawy.

4

KONKURS WIEDZY EKOLOGICZNEJ

14 marca 2017r. uczniowie o szczególnych potrzebach edukacyjnych, Agata Mencel ( autyzm) i Jakub Bach ( autyzm), wzięli udział w XI edycji Konkursu Wiedzy Ekologicznej dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, który odbył się w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Gdyni. Temat konkursu brzmiał: ”Odpowiedzialny i świadomy konsument zasobów przyrody”.

Konkurs miał na celu rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego i kształtowanie pozytywnego stosunku do przyrody i do wykorzystywania jej zasobów, sprawdzenie umiejętności obserwowania zmian zachodzących w środowisku naturalnym, a także dokonywanie oceny działalności człowieka w środowisku przyrodniczym ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystywania zasobów. Organizatorzy- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2 w Gdyni oraz Komunalny Związek Gmin „Dolina Redy i Chylonki” -zadbali o atrakcyjny przebieg konkursowych zmagań. Uczestnicy musieli w określonym czasie uporać się z zadaniami w kartach pracy, zgrupowanymi wokół następujących zagadnień: „Nie ma życia bez wody”, „Chrońmy i szanujmy energię”, „Ciepły i bezpieczny dom”, „Odżywiamy się zdrowo i ekologicznie”, „Nie zgadzamy się na marnowanie niczego”. Poza wypełnieniem kart pracy zespoły musiały również zmierzyć się w konkurencji plastycznej-upcyclingu, pod hasłem „Podaruj drugie życie odpadom”.
Zadaniem uczestników było wykonanie świecznika na tea lighty z małych słoiczków po jogurtach i pomysłowe ozdobienie go plastycznymi materiałami. Agata i Jakub wyśmienicie poradzili sobie we wszystkich konkurencjach i zajęli I miejsce, pokonując pozostałych uczestników! Zwycięzcy otrzymali wspaniałe nagrody rzeczowe i dyplomy.

Spostrzeżenia, wnioski:

  • Konkurs ten pokazał społeczności szkolnej, że uczeń ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi nie jest uczniem gorszym, jest jednym z nas, a może być nawet postrzegany jako lepszy, poprzez swoje sukcesy w wielu konkursach.

·        Na co dzień uczniowie niepełnosprawni, poza szkoła,  mają niewiele okazji do uczestnictwa w życiu uczniów zdrowych, pokazania im swoich mocnych stron oraz rozwijania swoich zainteresowań. Przeszkoda są bariery społeczne - lęki, stereotypy, jakie tworzy społeczeństwo. Dlatego też, uczestnictwo w konkursach uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi wpływa na oswajanie społeczeństwa z osobami niepełnosprawnymi, budowanie ich pozytywnego wizerunku i uświadamianie, że nie powinno się bagatelizować zdolności niepełnosprawnych i możliwości ich rozwoju w wielu dziedzinach, gdyż wszyscy uczniowie, ze względu na intelekt i możliwości rozwojowe odczuwają potrzebę sukcesu.

  • Sukcesy uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych  wypływają napostrzeganie  ich jako równych sobie, pozwalają budować pozytywne postawy i relacje miedzy cała społecznością szkolną a ukazywać rozwój samodzielności i radość z wygranej.

5

ŻYWA LEKCJA HISTORII

Dnia 8 marca 2017 r. w naszej szkole odbyła się Żywa Lekcja Historii. Tematem lekcji było: "Średniowieczne rycerstwo". Uczniowie "na własnej skórze" mieli okazję zapoznać się z uzbrojeniem i strojami zgodnymi z realiami prezentowanej epoki. Szczególne zainteresowanie wzbudziło strzelanie z kuszy, a także przywdziewanie ważącej blisko 45 kg pełnej zbroi płytowej. Zajęcia trwające około 50 minut, barwnie przeprowadzili członkowie Chorągwi Komturstwa Gniewskiego. W rolę rycerzy wczuli się m.in. uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Spostrzeżenia, wnioski:

  • Zajęcia pokazały nam, że każda impreza organizowana w naszej  szkole przełamuje bariery podziału na uczniów pełnosprawnych i niepełnosprawnych. Każdy uczeń potrafi dobrze się bawić, nie ma oporów przed wystąpieniem publicznym, czuje się pełnoprawnym członkiem społeczności szkolnej.
  • Dzięki wspólnej zabawie wszyscy uczniowie wykazują się otwartością i tolerancją, uczniowie pełnosprawni nie postrzegają siebie jako lepszych, a uczniowie niepełnosprawni nie są odbierani jako ktoś gorszy, wręcz przeciwnie- wszyscy jesteśmy równi, zwracamy uwagę na swoje potrzeby, pomagamy sobie wzajemnie, kiedy sytuacja tego wymaga jesteśmy cierpliwi i kulturalni, a przede wszystkich pozytywnie nastawieni.
  • Impreza pokazała nam jak ważne jest budowanie więzi psychospołecznych, rozwój samodzielności ucznia,  brak izolacji społecznej, a także radość ze wspólnej zabawy.

6

WALENTYNKI 2017

Walentynki 2017 w Gimnazjum nr 4 w Rumi… okazją do dobrej zabawy oraz pomocy bezdomnym zwierzętom.

14 lutego obchodziliśmy, jak co roku, w naszej szkole dzień zakochanych. Samorząd Uczniowski wraz z zespołem gazetki szkolnej „Ogryzek” przygotował dla wszystkich uczniów liczne niespodzianki.

Przystrojone szkolne korytarze /czerwone balony, własnoręcznie wykonane serduszka/ wprawiły nas w miły i romantyczny nastrój, który wszystkim się udzielał.

Zgodnie ze szkolnym obyczajem działała poczta walentynkowa. Uczniowie wzięli udział w konkursie na najbardziej zabawną kartkę walentynkową oraz najbardziej oryginalny strój; dla wygranych czekały darmowe bilety do kina.

W dniu tym uczniowie także korzystali z kawiarenki szkolnej, w której kupić można było za przysłowiową 1zł, różnego rodzaju ciasta, a także inne słodkości.

W tej pięknej scenerii, wypełnionej serdecznością i dobrocią, członkowie naszej szkolnej społeczności posiadający czerwony element ubioru mieli możliwość zrobienia sobie pamiątkowego zdjęcia.

Celem przewodnim tego dnia była nie tylko wspólna zabawa walentynkowa ale przede wszystkim pozyskanie środków na zakup karmy dla naszych czworonożnych przyjaciół przebywających w Schronisku w Dąbrówce k/Wejherowa.

Spostrzeżenia, wnioski:

  • W dniu tym nie było podziału na uczniów pełnosprawnych i niepełnosprawnych, każdy czuł się pełnoprawnym członkiem społeczności szkolnej.
  • Impreza ta była skierowana na uwrażliwienie wszystkich uczniów na problemy z jakimi borykają się ich niepełnosprawni koledzy.
  • Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych zaangażowani byli również w obchody tego dnia- pomagali w sprzedaży wypieków, które sami wykonali z pomocą rodziców w domu. Ponadto na zajęciach rewalidacji uczniowie stworzyli barwne i pomysłowe dekoracje a także współtworzyli wystrój „walentynkowy”.
  • Impreza ta pokazała nam jak ważne jest budowanie więzi psychospołecznych, rozwój samodzielności ucznia oraz  postrzeganie drugiego człowieka jako kogoś równego sobie bez względu na stan zdrowia.
  • W dniu tym cała społeczność szkolna pokazała, że wszyscy uczniowie mogą czerpać radość ze wspólnej zabawy.

7

POMOC NAJBIEDNIEJSZYM W AFRYCE

Gimnazjum nr 4 wraz z Parafią p.w. św. Józefa i św. Judy Tadeusza, do której należy większość uczniów,  niezwykle zaangażowała się w zbiórkę datków dla dzieci uczeszczających do szkoły w Uyo, w Nigerii.

Na przestrzeni roku szkolnego były i są nadal przeprowadzane w szkole zbiórki m.in. zabawek (puzzle, lalki, pluszowe przytulanki)  i przyborów szkolnych,  okularów, obuwia, środków opatrunkowych.

Do tej pory wysłano ponad 110 kg układanek i 50 kg pluszaków oraz kilka kilogramów słodyczy.

Radość nigeryjskich dzieci była przeogromna. Uczniowie z Uyo po raz pierwszy w swoim życiu trzymali w rękach maskotki i puzzle i inne zabawki.

Spostrzeżenia, wnioski:

  • Pomoc dzieciom w Afryce zjednoczyła całą społeczność szkolną  oraz pokazała wszystkim uczniom,  bez względu na dysfunkcje, że każdy może nieść pomoc drugiemu człowiekowi i czerpać z tego satysfakcję.
  • Satysfakcja z pomocy była tak wielka, że uczniowie zaproponowali długoterminowe wsparcie szkoły w Nigerii.

8

Tydzień Profilaktyki

Dni Profilaktyki w Gimnazjum Nr 4 w Rumi 28.11 – 9.12 2016 r

Działania które podejmujemy są odpowiedzią na problemy uzależnień jakim najczęściej ulegają młodzi ludzie, ale przede wszystkim jest to możliwość wypowiedzi i wyrażenia opinii na ważny temat „Uzależnieniom mówimy NIE”. Cieszymy się, że hasło to nie pozostaje bez odpowiedzi a wszystko jest udziałem naszych uczniów…

Tradycyjnie w ostatnich dniach listopada w Gimnazjum Nr 4 w Rumi odbyły się Dni Profilaktyki. W ramach tego przedsięwzięcia wszyscy uczniowie naszego gimnazjum mieli możliwość uczestniczenia w różnorodnych zajęciach i spotkaniach z zaproszonymi gośćmi.

Zorganizowano, min.

  • pogadanki i lekcje wychowawcze z wychowawcami o rocznicach przypadających w listopadzie i grudniu:
  • 3 LISTOPADA ŚWIATOWY DZIEŃ BEZ PAPIEROSA
    16 LISTOPADA ŚWIATOWY DZIEŃ RZUCANIA PALENIA
    22 LISTOPADA DZIEŃ WALKI Z PALENIEM TYTONIU
    28 LISTOPADA DZIEŃ BEZ KUPOWANIA
    1 GRUDNIA ŚWIATOWY DZIEŃ WALKI Z AIDS oraz o profilaktyce agresji i przemocy w szkole. Udział w konkursie wiedzy i ankietach o tematyce „Uzależnień XXI wieku”;
  • warsztaty profilaktyczne we wszystkich klasach pt.: ”Cyberprzemoc”, prowadzone przez panią psycholog Ilonę Ejsmont;
  • ankiety i konkurs wiedzy na temat „Pierwszej pomocy przedmedycznej” ;
  • sztukę teatralną przygotowaną przez uczniów klasy 2c, pod kierunkiem Pani Katarzyny Mączki
  • prezentację i wystawę prac uczniów: plakatów, zdjęć oraz karykatur na temat „Uzależnieniom mówimy NIE” w wykonaniu uczniów klas I , II i III Gimnazjum nr 4 oraz uczestników konkursu z innych szkół
  • propagując czystość umysłu i wolność od używek zorganizowano 2 grudnia tzw. Biały Dzień
  • wydanie numeru specjalnego gazetki szkolnej „Ogryzek”, który został wręczony wszystkim gościom ( numer dostępny na stronie );
  • podsumowanie wojewódzkiego konkursu plastyczno-fotograficznego pt.: ”Uzależnieniom mówimy NIE”. Omówienie prac, które wpłynęły na konkurs. Pokaz prezentacji multimedialnych na w/w temat.

Wnioski:

  • wspólnie uzgodniono, że warsztaty tego typu powinny być przeprowadzane corocznie by zwiększyć świadomość uczniów na potrzeby ich niepełnosprawnych kolegów jak i każdej osoby z deficytami.,
  • uczniowie byli bardzo zadowoleni z takiej formy przekazu informacji jak zajęcia warsztatowe,
  • przełamano barierę strachu i wstydu przed pomocą osobie niepełnosprawnej,
  • uwrażliwiono społeczność szkolną na problemy z jakimi stykają się ich niepełnosprawni koledzy,
  • warsztaty spowodowały, że uczeń jest otwarty i tolerancyjny wobec innych, postrzega drugą osobę jako równego sobie człowieka, zwraca uwagę na jego potrzeby, jest cierpliwy, taktowny i kulturalny wobec niepełnosprawnego kolegi,
  • wzbudziły zainteresowanie nauką alfabetu Brailla oraz języka migowego.

9

Mikołajki w Gimnazjum nr 4 w Rumi okazją do dobrej zabawy oraz pomocy bezdomnym zwierzętom

6 grudnia obchodziliśmy, jak co roku, w naszej szkole Mikołajki. Zespół gazetki szkolnej „Ogryzek” oraz Samorząd Uczniowski przygotowali dla wszystkich uczniów liczne niespodzianki.

Przystrojone szkolne korytarze /czerwone balony, stroiki szkolne, choinka, mikołaje i aniołki z papieru wykonane metodą origami/ wprawiły nas w przyjazny i świąteczny nastrój, który wszystkim się udzielał.

W dniu tym uczniowie korzystali z kawiarenki szkolnej, w której kupić można było za przysłowiową 1 zł, różnego rodzaju ciasta, napić się dwóch rodzajów gorącej czekolady, kupić inne słodycze, np. lizaki a także najnowszy numer gazetki szkolnej.

W tej pięknej bożonarodzeniowej scenerii, wypełnionej serdecznością i dobrocią, członkowie naszej szkolnej społeczności posiadający czerwony element ubioru a’la Mikołaj mieli możliwość zrobienia sobie pamiątkowego zdjęcia.

Celem przewodnim tego dnia była nie tylko zabawa mikołajkowa ale przede wszystkim pozyskanie środków na zakup karmy dla naszych czworonożnych przyjaciół przebywających w Schronisku w Dąbrówce k/Wejherowa. Wszystkie dary, które zebraliśmy do tej pory zamierzamy zawieźć do schroniska jeszcze przed świętami.

Spostrzeżenia, wnioski:

Dzień ten pokazał nam, jak każda impreza organizowana dla całej społeczności szkolnej, że nie ma w naszej szkole podziału uczniów na pełnosprawnych i niepełnosprawnych, każdy uczeń czuje się w naszej szkole bezpiecznie, czuje się pełnoprawnym członkiem społeczności szkolnej.

Impreza ta uwrażliwiła społeczność szkolną na problemy z jakimi stykają się ich niepełnosprawni koledzy ( m.in. pomoc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych w kawiarence, wykonywanie plakatów) oraz po raz kolejny spowodowała, że uczeń jest otwarty i tolerancyjny wobec innych, postrzega drugą osobę jako równego sobie człowieka, zwraca uwagę na jego potrzeby, jest cierpliwy, taktowny i kulturalny wobec niepełnosprawnego kolegi. Impreza pokazała nam wzajemną akceptację, pozytywne postawy i więzi psychospołeczne, rozwój samodzielności ucznia,  brak izolacji społecznej, a także radość ze wspólnej zabawy.

10

Dzień Patrona

  Dnia 18 maja 2017 r. tradycyjnie w naszym gimnazjum obchodzono Dzień Patrona – Karola Wojtyły. Po uroczystej Mszy św. odprawionej przez księdza Michała Lewińskiego w kościele p.w. św. Józefa i św. Judy Tadeusza młodzież udała się do Klubu Parafialnego, by rywalizować w konkursie wiedzy. Zanim jednak do niego przystąpiono gimnazjaliści obejrzeli dwa fragmenty filmów. Pierwszy dotyczył najważniejszych faktów z życia Karola Wojtyły, a drugi przedstawiał okoliczności zamachu na Jana Pawła II, które miały miejsce 13 maja 1981 r. Uważne obejrzenie obu filmów oraz komentarz wygłoszony przez księdza Michała, pozwoliły reprezentacjom klas udzielać prawidłowych odpowiedzi na pytania dotyczące życia  naszego patrona i wydarzenia z Fatimy sprzed 100 lat. Przy gorącym wsparciu publiczności wybrani uczniowie udzielali odpowiedzi. Najwięcej prawidłowych udzielili uczniowie klasy I b, i to oni otrzymali główną nagrodę konkursu – papieskie kremówki.

Klasa III b, która wywalczyła II miejsce oraz klasa IIIa, która zajęła III lokatę otrzymały Boże Krówki. W przerwach między pytaniami cała społeczność szkolna śpiewała piosenkę M. Anioł „Lolek”. 

Spostrzeżenia, wnioski:

  • Dzień ten pokazał nam, jak każda impreza organizowana dla całej społeczności szkolnej, że nie ma w naszej szkole podziału uczniów na pełnosprawnych i niepełnosprawnych, każdy uczeń czuje się w naszej szkole bezpiecznie, czuje się pełnoprawnym członkiem społeczności szkolnej.
  • Dzień Patrona  daje niepełnosprawnym dzieciom możliwość zdrowej rywalizacji, integracji z rówieśnikami oraz stwarza szansę zdobywania pozytywnych doświadczeń - przyjaźni, empatii, umiejętności współpracy i cieszenia się z tego, że potrafi się coś zrobić wspólnie z kolegami, poczucia sprawczości, dbania o swój wizerunek jako zawodnika oraz godnego reprezentowania swojej szkoły.

11

DNI ZDROWEJ ŻYWNOŚCI W GIMNAZJUM NR 4 W RUMI

28 lutego  w naszym gimnazjum odbyło się podsumowanie różnorodnych działań pt. „Trzymaj formę”, których celem było rozwijanie zainteresowań uczniów i kształtowanie nawyków prozdrowotnych.

Uczniowie na zajęciach techniki mieli okazję porozmawiać i poznać korzyści, jakie daje zróżnicowany i zbilansowany sposób odżywiania oraz uświadomić sobie, jak ważny wpływ na nasze życie ma to, co jemy.

Największym zainteresowaniem cieszyła się jednak część praktyczna, w której uczniowie mogli znaleźć i przygotować przepis na zdrowy napój. Różnorodność pomysłów zaskoczyła nawet organizatorów dnia „Trzymaj formę”.

 Finałem dni zdrowego odżywiania było przygotowanie kawiarenki szkolnej, na której można było zakupić świeżo wyciskane soki z owoców, spróbować smoothe odmładzającego i regenerującego nasz organizm.

W tym dniu królowały banany, pomarańcze, mandarynki, jabłka, cytryny, truskawki, maliny i imbir.

 W trakcie degustacji można było wymienić się przepisami i porozmawiać o naszych gustach kulinarnych.

Oprócz korzyści płynących z propagowania zdrowego stylu życia wśród młodzieży osiągnęliśmy jeszcze jeden cel: uwrażliwiliśmy gimnazjalistów na potrzeby naszych czworonożnych przyjaciół. Cały dochód z kawiarenki  został przeznaczony na zakup karmy dla schroniska Dąbrówka k/Wejherowo.

Spostrzeżenia, wnioski:

  • W dniu tym panowała przyjemna i miła atmosfera, nie było podziału na uczniów pełnosprawnych i niepełnosprawnych, wspólnie przygotowywali soki oraz byli zaangażowani na lekcjach techniki w przygotowywanie zdrowych posiłków.
  • Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych pomagali w sprzedaży soków, a na zajęciach rewalidacji stworzyli barwne i pomysłowe dekoracje a także współtworzyli wystrój kawiarenki.
  • Impreza ta pokazała nam jak ważne jest budowanie wzajemnych więzi, nabywanie samodzielności ucznia oraz  postrzeganie każdego człowieka jako kogoś równego sobie bez względu na stan zdrowia.
  • W dniu tym cała społeczność szkolna pokazała, że wszyscy uczniowie mogą czerpać radość ze wspólnej zabawy.

12

TŁUSTY CZWARTEK  W GIMNAZJUM NR 4 W RUMI

23 lutego 2014 roku zgodnie z tradycją chrześcijańską obchodziliśmy w naszej szkole tłusty czwartek, rozpoczynający ostatni tydzień karnawału. Z tej okazji zajadaliśmy się pączkami, faworkami i innymi domowymi wypiakami, które są symbolem tego dnia. Zwyczaj częstowania słodkościami zadomowił się już na dobre i cieszy się coraz większą popularnością. Jest to wspaniała okazja do integracji.

Nasi uczniowie dosłownie potraktowali te słowa i zjedli dużo więcej pączków niż tylko jeden. Rekordzista pochwalił się, że „pochłonął” – jak sam nazwał – aż 10 pączków !!!!!

Spostrzeżenia, wnioski:

  • Podobnie jak podczas innych imprez organizowanych w naszej szkole, w której zaangażowani są wszyscy uczniowie bez względu na swoje dysfunkcje, w dniu tym panowała przyjemna atmosfera dobrej zabawy, akceptacji, jedności i radości.
  • Nie było podziału na „ja” i „ty”, wszyscy uczniowie byli równi. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych pomagali w sprzedaży słodkich smakołyków, a na zajęciach rewalidacji stworzyli barwne i pomysłowe dekoracje a także współtworzyli wystrój kawiarenki.
  • Impreza ta pokazała nam jak ważne jest budowanie wzajemnych więzi, nabywanie samodzielności ucznia oraz  postrzeganie każdego człowieka jako kogoś równego sobie bez względu na stan zdrowia.

13

Wizyta klasy 1 a i 2 a w centrum rozrywki Jump City w Gdyni

W styczniu br. , dwie klasy integracyjne, klasa 1 a oraz klasa 2 a wybrały się na wycieczkę do Gdyni. Oddychając rześkim zimowym powietrzem podczas spaceru po plaży uczniowie mieli okazję poobserwować zachowanie ptaków, porobić zdjęcia natury a także aktywnie i miło spędzić czas.

Finałem wyprawy do Gdyni była wizyta w Jumpcity, gdzie pod opieką instruktorki uczniowie wykonywali różnego rodzaju ćwiczenia na matach do skakania, grali w zbijaka, w kosza, skakali do gąbeczek. Wycieczka zakończyła sie wspólnym posiłkiem. Wyprawa do Gdyni była bardzo przyjemna, uczniowie z obu klas integrowali i poznawali się wzajemnie.


Wnioski:

  • braku podziału uczniów na pełnosprawnych i niepełnosprawnych,
  • wczuwanie się w tożsamość osoby niepełnosprawnej,
  • poczucie bezpieczeństwa dla każdego ucznia,
  • wiara w możliwości ucznia,
  • rozwój tolerancji i akceptacji,
  • wzajemna akceptacja,
  • zanik niezdrowej rywalizacji,
  • rozwój pozytywnych postawy i więzi psychospołeczne tj. tolerancji, życzliwości, chęci niesienia pomocy, ufności, zaradności, wiary w to, że wszyscy ludzie mają takie same prawa,
  • rozwój samodzielności ucznia,
  • przezwyciężanie trudności,
  • brak izolacji społecznej,
  • poznał różne sposoby okazywania uczuć.

Uwagi:

Dzięki tego typu wycieczkom ( a wycieczki organizujemy w naszej placówce w zależności od potrzeb i chęci uczniów) uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych może znaleźć przyjazne i bezpieczne warunki do wspólnej zabawy, może liczyć na pomoc ze strony rówieśników, a także w spokojnej atmosferze porozmawiać z nauczycielem i otrzymać od niego specjalistyczne wsparcie.

Społeczność szkolna natomiast podniosła poziom swojej wiedzy na temat korzyści z edukacji włączającej i integracyjnej uczniów.

……………………………………………………………………….

Oto przykładowe działania, które zrealizowaliśmy w naszym gimnazjum w roku szkolnym 2016/ 2017 r.

Pragniemy nadmienić, że szkoła nasza od lat jest organizatorem wielu imprez szkolnych oraz pozaszkolnych, w których udział biorą wszyscy nasi uczniowie zarówno pełnosprawni jak i ci wymagający szczególnej opieki i troski.

Imprezami tymi są, m.in.:

  • Rajd Ścieżkami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego – wrzesień
  • Europejski Dzień Języków Obcych- wrzesień
  • Sprzątanie Świata- wrzesień
  • Dni Regionu- wrzesień/październik
  • Konkurs Igłą Malowane- grudzień
  • Konkurs Kolęd i Pastorałek- grudzień
  • Fabularyzowany Rajd Zimowy- luty
  • Fabularyzowany Rajd Nocny- marzec
  • Rajdy dla uczniów szkół podstawowych- cały rok szkolny
  • Praca w Kółku Dziennikarskim- tworzenie gazetki szkolnej „Ogryzek” ( uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych również piszą artykuły, recenzje )
  • Kolorowe Dni – cały rok
  • Wyjazdy i plenery integracyjne- cały rok szkolny
  • Zajęcia socjoterapeutyczne, rewalidacja, zajęcia terapeutyczne, z kinezjologii, zajęcia dla uczniów z niedosłuchem i niedowidzących, dla uczniów z autyzmem oraz poruszających się na wózku a także z upośledzeniem w stopniu lekkim.

Opracowały:

Dorota Gadomska

Magdalena Zasadzińska

Kalendarz wydarzeń

czerwiec 2017
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
00:00
Data :  23 czerwiec 2017
24
25
26
27
28
29
30

Kontakt z nami

Gimnazjum nr 4
im. Karola Wojtyły


    ul. Batorego 29
    84-230 Rumia
    tel. (058)6710140

Numer NIP 5881993770
Numer REGON 000736445


e-mail szkoły:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

e-mail witryny:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

filmy

IIc

My na mapie

mapa